ICT'ers Charlotte, Hannes en Baptiste

“We helpen mee de mobiliteit van morgen uit te bouwen”

Niet alleen de chauffeurs van De Lijn zorgen ervoor dat we met z’n allen vlot op onze bestemming raken wanneer we de bus of de tram nemen. Ook achter de schermen is een groot team in de weer. Voor IT is daarbij een sleutelrol weggelegd. “We werken voor een enorm klantenbestand.”

Wie de bus of tram neemt, komt doorgaans enkel in contact met wat we als de eerstelijnsdienstverlening kunnen omschrijven: loketmedewerkers, chauffeurs en controleurs. Op dat moment staan we er niet bij stil hoe veel informatiesystemen er nodig zijn om een vlotte dienstverlening te verzekeren. Zo zien we op de app of de informatieborden in real time welke bus of tram we kunnen nemen en of er al dan niet omleidingen of vertragingen zijn.

Voor Charlotte (31), Hannes (26) en Baptiste (33) is het heel duidelijk hoe belangrijk hun functies binnen De Lijn zijn. Meer zelfs, het vormde voor hen een doorslaggevend argument om bij De Lijn aan de slag te gaan. Charlotte kwam een paar maanden geleden als scrum master bij het mobile team. “Ik help het team efficiënter te werken en stuur het overleg en de samenwerking met andere teams.” Zelf heeft ze een projectmatige achtergrond binnen IT, met ervaring als procesbegeleider en consultant bij softwarebedrijven.
 

Toekomstgerichte mobiliteit in Vlaanderen 

Wat Charlotte voor De Lijn deed kiezen? “Ik vond het belangrijk te werken in een job die een maatschappelijke meerwaarde biedt. Hier weet je dat je naar concrete resultaten toewerkt: wat je ontwikkelt komt meteen in de echte wereld terecht. Door de vele gebruikers krijg je snel veel feedback.” Ook voor Baptiste is dat een belangrijk element van zijn job. “We werken niet in een niche, maar voor een enorm klantenbestand. Alles moet toegankelijk zijn voor het grote publiek. Zo helpen we mee de mobiliteit van morgen uit te bouwen.”

Naast de maatschappelijke impact overtuigden ook de vele doorgroeimogelijkheden Baptiste zo’n anderhalf jaar geleden om bij De Lijn te beginnen als product owner bij het webteam. Hij vormt er de brug tussen de softwareontwikkelaars en de klanten en andere betrokken partijen. “Door de noden te vertalen, weet het softwareteam perfect wat het moet bouwen.” Dankzij Baptiste krijgen developers als Hannes een goed zicht op wat ze moeten doen. En dat is veel meer dan het voorzien van de routeplanner, lijn- en haltepagina’s en de online ticket- en abonnementenservice. “Onze applicaties moeten op een kwalitatieve en futureproof manier geschreven zijn, zodat ze bijvoorbeeld ook voor slechtzienden bruikbaar zijn.”

Boeiende variatie aan uitdagingen

In de voorbije 2,5 jaar werkte Hannes bij De Lijn aan heel wat interessante projecten, zoals de modernisering van het ticketverkoopsysteem en de ontwikkeling van een nieuwe website. Momenteel werkt hij mee aan het project dat elke reiziger in Vlaanderen een zekere ‘basisbereikbaarheid’ moet bieden. Met het project stemt De Lijn zijn bus- en tramaanbod beter af op de vragen en noden van de reizigers. “Ik kan aan mijn vrienden en familie duidelijk laten zien hoe mijn werk mensen letterlijk vooruithelpt. Dat is heel fijn.” Intussen volgde Hannes verschillende trainingen in nieuwe programmeertalen. “Aan de hand van coachgesprekken stippel je een traject op jouw maat uit en groei je door.”

Baptiste en Charlotte beamen de sterke aanmoediging om bijkomende opleidingen of trainingen te volgen. “Door het actieplan op maat heb je concrete doelstellingen en word je sterk gestimuleerd”, zegt Charlotte. Zo volgt ze zelf momenteel een nieuw certificatietraject voor scrum master. “Doordat De Lijn zo’n groot bedrijf is, kan je zowel verticaal als horizontaal doorgroeien,” vult Baptiste aan.

Ronde van Vlaanderen

Die mogelijkheden nemen nog toe door het tijds- en plaatsonafhankelijk werken dat intussen goed is ingeburgerd bij De Lijn. Charlotte: “Elk team werkt flexibel en in functie van wat nodig is. Meestal komen we één à twee keer per week fysiek samen, op een locatie die het best bereikbaar is voor iedereen.” Dat De Lijn in heel Vlaanderen over vestigingen beschikt, laat dat perfect toe. “Zo doe je een ronde van Vlaanderen en leer je collega’s van overal kennen,” besluit Baptiste. 
 

Helemaal overtuigd?

Leer meer over werken bij De Lijn

Werken bij De Lijn is samen Vlaanderen leefbaar en bereikbaar houden. Want een betere mobiliteit belangt iedereen aan.

Leer De Lijn beter kennen

Leren van collega’s of via opleidingen? Binnen De Lijn bieden we alle mogelijkheden om jouw carrière mee vorm te geven.

Ontdek je doorgroeimogelijkheden

Geniet van aantrekkelijk arbeidsvoorwaarden en een mooi pakket extralegale voordelen voor jou en het hele gezin.

Bekijk alle voordelen