Niet alleen de chauffeurs van De Lijn zorgen ervoor dat we met z’n allen vlot op onze bestemming raken wanneer we de bus of de tram nemen. Ook achter de schermen is een groot team in de weer. Voor IT is daarbij een sleutelrol weggelegd. “We werken voor een enorm klantenbestand.”
Wie de bus of tram neemt, komt doorgaans enkel in contact met wat we als de eerstelijnsdienstverlening kunnen omschrijven: loketmedewerkers, chauffeurs en controleurs. Op dat moment staan we er niet bij stil hoe veel informatiesystemen er nodig zijn om een vlotte dienstverlening te verzekeren. Zo zien we op de app of de informatieborden in real time welke bus of tram we kunnen nemen en of er al dan niet omleidingen of vertragingen zijn.
Voor Charlotte (31), Hannes (26) en Baptiste (33) is het heel duidelijk hoe belangrijk hun functies binnen De Lijn zijn. Meer zelfs, het vormde voor hen een doorslaggevend argument om bij De Lijn aan de slag te gaan. Charlotte kwam een paar maanden geleden als scrum master bij het mobile team. “Ik help het team efficiënter te werken en stuur het overleg en de samenwerking met andere teams.” Zelf heeft ze een projectmatige achtergrond binnen IT, met ervaring als procesbegeleider en consultant bij softwarebedrijven.
Toekomstgerichte mobiliteit in Vlaanderen
Wat Charlotte voor De Lijn deed kiezen? “Ik vond het belangrijk te werken in een job die een maatschappelijke meerwaarde biedt. Hier weet je dat je naar concrete resultaten toewerkt: wat je ontwikkelt komt meteen in de echte wereld terecht. Door de vele gebruikers krijg je snel veel feedback.” Ook voor Baptiste is dat een belangrijk element van zijn job. “We werken niet in een niche, maar voor een enorm klantenbestand. Alles moet toegankelijk zijn voor het grote publiek. Zo helpen we mee de mobiliteit van morgen uit te bouwen.”
Naast de maatschappelijke impact overtuigden ook de vele doorgroeimogelijkheden Baptiste zo’n anderhalf jaar geleden om bij De Lijn te beginnen als product owner bij het webteam. Hij vormt er de brug tussen de softwareontwikkelaars en de klanten en andere betrokken partijen. “Door de noden te vertalen, weet het softwareteam perfect wat het moet bouwen.” Dankzij Baptiste krijgen developers als Hannes een goed zicht op wat ze moeten doen. En dat is veel meer dan het voorzien van de routeplanner, lijn- en haltepagina’s en de online ticket- en abonnementenservice. “Onze applicaties moeten op een kwalitatieve en futureproof manier geschreven zijn, zodat ze bijvoorbeeld ook voor slechtzienden bruikbaar zijn.”