Ken jij de feature ‘Voertuig op kaart’ al? Hiermee kunnen reizigers hun bus of tram in realtime zien bewegen op een kaart in onze app. Maar hoe werkt zoiets? En welke rol is er weggelegd voor onze chauffeurs? Op deze vragen biedt Dennis Gomme (Product Owner bij Team Mobile) het antwoord.
Zo werkt het
‘Elke bus of tram heeft een gps-module die de locatie van een voertuig bijhoudt. Via een netwerk bereikt die informatie onze backendsystemen en zo kunnen wij de coördinaten opvragen. Die info sluizen we dan weer door naar onze app – en zo tonen we elke 15 seconden waar onze bussen en trams zich bevinden. Datzelfde systeem gebruiken we ook om goede voorspellingen te doen voor onze realtime-info.
Oorspronkelijk zaten er 45 seconden tussen het ogenblik waarop de gps die coördinaten registreert en het moment waarop wij dat kunnen tonen in de app. Dat hebben we dus al flink weten te verminderen, naar 15 seconden. Al blijven we ernaar streven om die tijd nóg korter te krijgen.’
De rush van het refreshen
‘Welke uitdaging er nog op ons wacht? Dat is ervoor zorgen dat ook bij storingen, stakingen en zeker op belangrijke momenten (zoals1 september of de start van het nieuwe net) de feature werkt zoals het hoort. Op die momenten refreshen mensen vanzelf vaker de pagina en dan moet onze app die (werk)load aankunnen. En bij 850 000 maandelijkse actieve unieke gebruikers is dat niet vanzelfsprekend.’
Juist gemeld
‘Pas wanneer chauffeurs de rit starten, tonen we de locatie. Dat doen we zodat ze veilig en op hun gemak van de stelplaats kunnen vertrekken of pauze nemen op een gereglementeerde plaats.
Maar dan is het wel héél belangrijk dat zich aanmelden op de juiste rit. Want selecteren ze er één te vroeg? Dan rijdt de bus wel op de juiste plek op de kaart, maar zegt de app dat de chauffeur ‘24 minuten vertraging zou hebben’. Heel verwarrend.’
Testers en gebruikers blijven betrekken
‘‘Voertuig op kaart’ was een nood die we opvingen in onze communities. We betrekken met verschillende teams onze testers en gebruikers van de app, luisteren naar wat ze nodig en te vertellen hebben, … En dat blijven we ook in de toekomst doen. Echt: onze reizigers centraal zetten zoals we nu doen, werpt zijn vruchten af.’
8,5/10
Met onze digitale reisinfo in de app of op onze website helpen we reizigers steeds beter op weg. En dat illustreert ook de positieve score die ‘Voertuig op kaart’ kreeg van 125 bètagebruikers … een sterke 8,5/10!