Stoer achter het stuur van bus of tram gaan zitten na een carrière als zorgkundige of managementassistent? Waarom ook niet. Joan Blijd en Sultan Elmali rijden na jaren nog nét zo graag uit als op hun eerste dag. Als chauffeur ervaren ze elke dag vrijheid en mogen ze rekenen op ondersteuning en coaching.
12 jaar al werkt Sultan Elmali als chauffeur voor De Lijn. “Vroeger werkte ik als zorgkundige”, vertelt Sultan, die van Turkse komaf is. Waarom was ze toe aan verandering en hoe vond ze die bij De Lijn?
Altijd werkplezier
“Mijn job werd me te zwaar”, vertelt Sultan openhartig. “En ik hou van reizen en ook van zelf aan het stuur zitten. Toen ik die vacature van De Lijn zag, voelde ik me dus meteen aangesproken.” Sultan fietste vlot doorheen de tests en mocht na een opleiding van zes weken meteen beginnen. Haar werkplezier is er na al die jaren niet minder op. Wat hielp, is dat het netwerk van De Lijn er op veel plaatsen dankzij meer eigen beddingen stevig op vooruit ging. Maar naast minder files, blijft ook een ander aspect van haar job Sultan aanspreken. “Mijn job voelt aan alsof ik de hele dag buiten ben. Bovendien ben ik heel sociaal en help ik graag mensen.” Ook al werk je als chauffeur autonoom, met haar collega’s heeft Sultan een goede band. “Als ik een collega aflos, is er wel tijd voor een babbel. En tijdens de pauzes raak ik ook altijd aan de praat.”
Goeie carrièreswitch
Sultan vindt De Lijn nog steeds een fijne werkgever die haar de nodige vrijheid biedt. “Ik ben heel tevreden dat ik mijn voorkeur voor werktijden mag aangeven. Je kan kiezen voor bepaalde lijnen en daar wordt in de mate van het mogelijke rekening mee gehouden. 90 procent van de tijd krijg je wat je vraagt. Dat geldt ook voor mijn vakanties (lacht). Er zijn ook volop doorgroeimogelijkheden: naar dispatching, planning of een andere functie. Maar als het aan mij ligt, blijf ik nog héél lang chauffeur.”
De Lijn een leuke werkgever? Dat beaamt ook Sultans collega Joan. Vier jaar rijdt de Nederlands-Surinaamse Joan Blijd nu als chauffeur. Ook voor Joan een stevige carrièreswitch, want voordien werkte ze 25 jaar als managementassistent. Toen Joan in België kwam wonen, moest ze noodgedwongen snel op zoek naar een andere job. Die vond ze bij De Lijn.
Fantastische teamcoach
“Ik reageerde op goed geluk op een vacature van De Lijn en tot mijn eigen verrassing werd ik geselecteerd”, vertelt Joan. “In het begin was het wel even wennen. De communicatie verliep wat stroef, maar ik kreeg een geweldige teamcoach. Hij maakt het voor mij en voor mijn collega-chauffeurs erg prettig werken. Echt iemand met een hart voor de chauffeurs die meedenkt en oplossingen biedt, ook als je met persoonlijke vragen zit.”
Joan houdt van haar job. “Vroeger had ik een kantoorbaan en was het altijd druk-druk-druk. Nu ben ik buiten en zie ik mensen. Verantwoordelijk zijn voor mijn lijn, mijn reizigers en mijn dienstregeling vind ik heel prettig. Ik zou niet meer op kantoor willen zitten. Nooit verwacht dat ik het zo leuk zou vinden.” Handig dichtbij is dat ‘haar’ stelplaats dichtbij haar woonplaats ligt. “Ik neem zelf meestal het openbaar vervoer naar mijn werk en soms ga ik met mijn scooter. Het is amper een kwartiertje rijden.”
Gemotiveerd zijn helpt
Over haar werk-privébalans, loon en ondersteuning is Joan dus dik tevreden. Leuk om te weten toch, als kandidaat-chauffeur? “Waag als vrouw zeker je kans”, benadrukt Joan. “Ik schiet goed op met al mijn collega’s en iedereen respecteert elkaar.” Ik maakte bij De Lijn een positieve carrièreswitch naar een organisatie met veel mogelijkheden. De opleiding tot chauffeur mag je toch niet onderschatten. Er komt veel bij kijken, van techniek tot omgaan met reizigers. Maar je hoeft geen échte technische knobbel te hebben.”
Conclusie? “Heb je zin in iets nieuws en wil je wat meer vrijheid, dan is chauffeur worden een fijne keuze”, vindt Joan. “Als de zon schijnt word je vrolijk en als het regent is het lekker knus. Ik blijf het geweldig vinden.”