Teamwork staat centraal bij De Lijn. Dat accentueren ingenieurs Johan Baeyens, Sander Buelens en Lennert Didden. Alle drie werken ze binnen de business unit Techniek & Supply Chain Management. Zij zijn bovenal enthousiast over de variatie in hun jobs en de vele mogelijkheden binnen hun divisie.
Johan is projectmanager techniek. Hij werkt mee aan projecten die laadinfrastructuur voorzien op stelplaatsen voor elektrische bussen. “We doen dat met een heel divers team. Het is een gigantisch programma.” Een van de vele collega’s op dat project is Sander, deskundige ontwerp elektromechanische uitrustingen. “Ik moet er mee voor zorgen dat de stelplaatsen geëlektrificeerd geraken. Ik zorg daarbij voor de technische ondersteuning van projectmanagers zoals Johan.”
Bij De Lijn houdt Sander zich naast de infrastructuur voor de e-bus ook bezig met de infrastructuur voor de bovenleidingen van de tram. Alles wat rollend materiaal betreft, valt dan weer onder de verantwoordelijkheid van Lennerts dienst: Beheer & Innovatie Voertuigen. “Wij staan in voor de raamcontracten, onder meer voor de aankoop van nieuwe trams en bussen”, zegt hij. “Zelf werk ik voornamelijk op de contracten voor de elektrische bussen.”
Uitdagingen
Diverse projecten krijgen bij De Lijn momenteel de hoogste prioriteit: de elektrificatie van de bussen, de verdere uitrol van lagevloertrams, de vergroening van het wagenpark en de implementatie van de laadinfrastructuur. “De klimaatdoelstellingen halen en voldoen aan de eisen van de Vlaamse overheid voor elektrificatie vormen onze grootste uitdaging. Tegen 2035 moeten al onze bussen uitstootvrij kunnen rijden”, zegt Johan. “Die omschakeling heeft een enorme impact op De Lijn. Al onze afdelingen dragen hun steentje daar toe bij. Daarbij is het belangrijk dat we nauw met elkaar samenwerken.”
“In elke regio komen we voor verschillende technische uitdagingen te staan”, vult Sander aan. “Het is altijd fijn om daar de gepaste oplossingen voor te vinden.” “Wanneer we een bestek opmaken, is het onze uitdaging om zo goed mogelijk te specifiëren wat we willen”, vervolgt Lennert. “Maar tegelijk houden we een zekere vrijheid in het bestek, zodat de constructeurs ook innovatieve ideeën kunnen aanbieden.” De Lijn bouwt haar ervaring met de elektrische bus uit. “We doen nu volop kennis op. Het is daarbij telkens een uitdaging om de elektrische bussen op de infrastructuur af te stemmen.”
Sterkte van de teams
Om die uitdagingen aan te gaan, is heel wat knowhow nodig. “Dat is onze grootste troef”, oordeelt Sander. “We hebben profielen die gespecialiseerd zijn in verschillende takken, zoals elektromechanica, bouwkunde en tractie. Er zijn veel collega’s die we kunnen aanspreken wanneer we vragen hebben, zowel bij de deskundigen als bij de projectmanagers.” “Onze afdeling heeft erg veel kennis in huis”, zegt Lennert. “Belangrijk is natuurlijk ook dat we mensen hebben met de capaciteit om nieuwe kennis op te doen en zaken in vraag te durven stellen. Iedereen krijgt de kans om interessante opleidingen te volgen. Zo zijn we altijd mee met de nieuwe technologieën.” Johan vult aan: “Een grote troef bij De Lijn is de brede visie. We komen in contact met verschillende soorten projecten. Dat kan een andere leercurve met zich meebrengen naar andere types projecten. Kruisbestuiving is waar het hier om gaat.” Op een natuurlijk manier komen daar doorgroeimogelijkheden uit voort, niet alleen binnen de eigen diensten, maar ook bij andere afdelingen van De Lijn.
Samenwerken
Om alle projecten tot een goed einde te brengen, is teamwork cruciaal. “Bij ons gebeurt bijna alles in team. Wanneer we een bestek opmaken, bijvoorbeeld, baseren we ons op input van verschillende collega’s en andere business units zoals Operaties, Marketing en Legal”, zegt Lennert. “We communiceren inderdaad veel met andere afdelingen. Zowel in bestek- als uitvoeringsfase”, aldus Johan. “Zo helpen we elkaar verder om onze gemeenschappelijke doelen te realiseren.” “Samen sta je sterker”, weet Sander. “De input van anderen is cruciaal.”