De Lijn staat het komende decennium voor verschillende grote uitdagingen. Voor digitale innovaties kijkt de vervoersmaatschappij hoofdzakelijk naar de eigen ICT-afdeling. “We zullen de komende jaren heel hard groeien. Daarom zoeken we ICT’ers met allerlei profielen”, zegt Philippe Le Cerf, directeur ICT en digitalisering bij De Lijn.
Philippe Le Cerf vervoegde De Lijn zelf pas in de zomer van vorig jaar. “Ik heb jarenlang hard gewerkt bij verschillende bedrijven, om er de winsten en dividenden te maximaliseren. Maar dat is niet zo inspirerend als deze job, waar ik een bijdrage kan leveren aan de toekomst van de Vlaamse mobiliteit. Ik spreek hier voor mezelf, maar ik weet dat veel ICT’ers mij daarin volgen”, zegt de ICT-directeur.
“Binnen het domein van openbaar vervoer en mobiliteit staat de komende jaren heel wat te gebeuren. Digitalisering speelt daar een voorname rol in”, weet Le Cerf. “Wij zijn er om die digitalisering te belichamen. Om het met een boutade te zeggen: een bus evolueert steeds meer naar een computer op wielen en met zetels. (glimlacht) We bestrijken met onze diensten en mensen het hele ICT-gamma, van de klassieke backend-systemen tot de modernste technologieën in de cloud en alles daartussen. We zijn een SAP-bedrijf voor alles qua ondersteuning van de algemene bedrijfsvoering en techniek. We ontwikkelen ook specifieke systemen voor de planning en begeleiding van onze voertuigen.”
Vergroening
De Lijn is op zoek naar allerlei soorten ICT-profielen om samen de mobiliteit van morgen het hoofd te bieden. “Het komende decennium staan we voor drie grote uitdagingen. Ten eerste is er de vergroening. Vandaag telt De Lijn tien elektrische bussen, binnen enkele jaren zullen dat er duizenden zijn. Qua planning moet je bij die elektrificatie veel meer rekening houden met de actieradius en de oplaadtijd van een bus. De enige oplossing is automatisering. Dat gaat dus gepaard met een volledig nieuw geïnformatiseerd proces en systeem, waar wij volop mee bezig zijn.”
“Ten tweede willen we nog klantgerichter worden”, gaat de ICT-directeur verder. “We hebben al een hele mooie website en app uitgerold, maar dat is uiteindelijk slechts de eerste stap in de richting van Mobility as a Service. We moeten naar een systeem waarbij de passagier zijn volledige route kan ingeven over alle aanbieders van openbaar vervoer en deelmobiliteit heen. In één druk op de knop moet hij ook voor alle oplossingen tegelijk kunnen betalen. Om dat proces te optimaliseren is nog heel veel ICT-werk nodig.”
Efficiëntie
De derde uitdaging is die van de efficiëntie, stelt Le Cerf. “Onze werking moet kostenefficiënter worden. In de loop van de komende jaren zullen we basisbereikbaarheid invoeren. Vandaag rijden sommige bussen quasi leeg rond, wat niet optimaal is. We zullen daarom een veel meer vraaggestuurd netwerk uitbouwen. Dat zal ook op ICT-vlak flink wat werk met zich meebrengen, om onze planningssystemen daarop aan te passen. Over de drie uitdagingen heen willen we ook nog veel meer gebruik maken van de vele data waarover we beschikken.”
“We zoeken dus zowel zeer technische profielen - developers en infrastructuur specialisten - als mensen die businesskennis willen opdoen en het geheugen willen zijn voor alles op het vlak van ICT en processen binnen onze organisatie. De vraag naar businessanalisten en architecten maar ook data/analytics profielen, service managers en mensen die SAP-werk willen doen is heel groot”, zegt Le Cerf. De Lijn profileert zich als een menselijke werkgever voor al die profielen. “De work-lifebalans is hier heel belangrijk. We zetten bijvoorbeeld stevig in op thuiswerk en zitten de uren van onze mensen niet te tellen. Wat telt zijn de resultaten. We opereren ook over heel Vlaanderen. Overal zijn er vestigingen waar je kan gaan werken.”
De vervoersmaatschappij geeft haar mensen alle kansen om zichzelf te ontplooien, een cruciaal element als ICT’er. “We moedigen iedereen aan om zich te blijven ontwikkelen, onder meer aan de hand van de juiste opleidingen”, zegt Le Cerf. “We zien zowel verticale als horizontale doorgroeimogelijkheden. Sommige ICT’ers doen graag jarenlang dezelfde job, om zo een echte expert in hun rol te worden. Anderen zien het wat breder en willen af en toe iets nieuws verkennen. We bieden iedereen graag die kansen”, besluit hij.