Andy, Nigel en Kenzo zijn bij De Lijn de stille helden achter de schermen. Dankzij hen rijden trams en bussen vlot door Vlaanderen. Elk hebben ze een verschillende achtergrond, maar één ding hebben ze met elkaar gemeen: ze doen er alles aan om de reiziger een vlekkeloze rit te bezorgen.
Andy Melis is hoofd van de buswerkplaatsen in Zone West, gelegen in Brugge en Destelbergen. Hij geeft leiding aan zes teams van brigadiers en techniekers die zich bezighouden met de elektronica, de motoren, het koetswerk en de herstellingen van bussen. Kenzo werkt aan de kust. Als teamcoördinator voor de traminfrastructuur geeft hij in Oostende leiding aan drie teams die de infrastructuur van de kusttram beheren, onderhouden en herstellen. In Antwerpen vinden we ten slotte Nigel Nobels. Hij is brigadier wielstellen en machineoperatoren. Samen met het team dat hij aanstuurt, voert hij herstellingen en preventief onderhoud uit aan trams van De Lijn. Zijn team bestaat uit 24 techniekers en 6 machineoperatoren.
Twijfelende schoolverlaters
De achtergrond van Kenzo en Nigel is opvallend gelijklopend. Toen ze de middelbare schoolbanken verlieten, stonden ze voor een moeilijke keuze: verder studeren of werken. Kenzo had elektriciteit en elektronica gestudeerd. Hij koos voor het werkleven. Hij startte als technieker in elektriciteit en gas, maar kwam al snel bij De Lijn terecht. “Na een paar jaar bij De Lijn kreeg ik meer ambitie. Ik kreeg de kans mee te doen aan examens. Ik behaalde meteen het hoogste niveau en dat opende ontzettende veel deuren voor me.” Kenzo kreeg dezelfde doorgroeimogelijkheden als collega’s met een diploma en klom zo al snel hogerop.
Nigel koos er als schoolverlater mechanica voor om verder te studeren, maar na één jaar begon hij te twijfelen. “Doordat ze bij De Lijn altijd op zoek zijn naar techniekers kon ik twee dagen na mijn sollicitatie als interim beginnen. Intussen werk ik hier al tien jaar.” Ook Nigel deed mee aan examens en behaalde een hoge kwalificatie, waardoor hij snel doorgroeide. Het traject van Kenzo en Nigel is illustratief voor de mogelijkheden bij De Lijn. Ongeacht of je een diploma in je rugzak hebt of niet, via examens kan je je bewijzen en je ambities waarmaken. “De Lijn zet heel sterk in op het potentieel van mensen. Zo zijn ze mij zelf komen vragen om mee te doen aan de examens. Ik ben De Lijn zeer dankbaar voor die kans”, vertelt Kenzo.
Zekerheid
Op de vraag wat hen aantrok in een job bij De Lijn, klinkt het unisono: werkzekerheid. “Ik was oorspronkelijk leerkracht mechanica, maar mijn toekomst oogde onzeker door het steeds dalende leerlingenaantal”, vertelt Andy. “Ik besloot examen af te leggen bij De Lijn, en kon daarna beginnen als hoofd van het onderhoudscentrum voor trams in Oostende, en groeide door tot hoofd van de buswerkplaats.”
Eens aan de slag, zorgde het oneindige scala aan mogelijkheden voor nog meer enthousiasme. “Je kan je ambities hier zeer snel waarmaken”, vertel Kenzo. Voor een mecanicien in hart en nieren, zoals Nigel, zorgt De Lijn dan weer voor boeiend werk. “Sleutelen aan trams leer je niet op school en kan je alleen bij De Lijn doen. Er komen ook steeds nieuwe voertuigen bij, die je telkens opnieuw moet leren kennen.”
Work-life
Het totaalplaatje van de job klopt duidelijk voor alle drie. “Er is niet alleen de boeiende inhoud van onze job”, vertelt Kenzo. “Je loon stijgt ook snel in functie van je anciënniteit, je krijgt een uitgebreid verzekeringspakket, maaltijdcheques, gratis openbaar vervoer voor heel je gezin, een mooi pakket vakantiedagen en heel wat interessante ‘benefits at work’.” Ook de goede work-lifebalans die De Lijn nastreeft, vormt een pluspunt. Andy: “Je kan ‘s avonds nog plannen maken en als je wachtdienst hebt, dan weet je dat ver op voorhand.”
Maar het allerbelangrijkste is wellicht de voldoening die Andy, Nigel en Kenzo uit hun job halen. “We werken als één team, met de neuzen in dezelfde richting. Als je kan communiceren dat iets hersteld of klaar is, dan ben je trots op je team en op jezelf.”